Nu finns  som vanligt ett digert vårprogram färdigt – här!
Det är utkickat med posten till alla medlemmar c:a vecka 3. OBS: Ta för vana kolla här för diverse aktivitestips och eventuella ändringar/tillägg i programmet!
Om du ej är medlem ännu så passa på nu för att visa att du stödjer naturvård och få full tillgång till alla de förmåner som medlemskapet ger (se startsidan)!
Vill du först prova en aktivitet i vårt lokala programmet så är du välkommen till det!

Kommande programpunkter i juli:

Kurs om dagflygande fjärilar
Måndag 3 juli klockan 10:00-16 kan du lära dig mer om våra dagflygande fjärilar i de fina ängsmarkerna i Gissebo, där floravandringen som drog 60 personer var i programmet 18 juni.
Samarrangemang med Västerviks kommun.
Anmälan till Jan Henriksson, 070-660 32 43 senast 25 juni. (OBS: Begränsat antal platser. 27 juni var det några platser kvar.)

Skärgårdsutflykt till Järsö-Eknö
Lördag 8 juli. Samling  kl. 10:00 på Östra Skälös brygga.
Ett bra tillfälle att få besöka skärgårdshemmanet på Järsö i Tjust södra skärgård, med betesmarker, bondeskog och skärgårdens blomsterprakt. Det blir även en tur till Västra Eknös kulturmiljö med traktorvagn.
Anmälan:
Julia Johansson, 073-039 57 86, senast 6 juli. Max antal: 12 st.
28 juni: Fullbokat, men man kan nog anmäla sig till en reservlista om det blir avbokningar!
Ta med matsäck. Båttransporten kostar 100 kr per person.

Sen återstår i sommarprogrammet bara Ängens dag med slåtter vid Borsnäs, som brukligt 1:a söndagen i augusti. Mer om det senare.

Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. Hans engagemang för skogen och det motstånd han mött kan du läsa mera om på föreningens Facebooksida. Olika inlägg en bit ner i flödet. Foto: Michael Söderstr

Andra tips utanför programmet:

Förhandstips: Lördagen 9 september kommer att bli första aktiviteten i höstens kommande program. Det blir: Kulkturarvsdag – natur och kultur i närmiljön. Utflyktsmålet med diverse aktiviteter blir Valstad kvarn. I samarbete med naturum Västervik och Västerviks museum. Mer info kommer senare, men boka redan nu in en kommande spännande aktivitetsdag!

Med kort varsel blev det i december 2016 en skogs-kurs/-exkursion som Jan Henriksson höll i med Oskarshamns skogsgrupp. Hör gärna av er om ni har skogsintresse, det blir kanske mer skogsaktiviteter framöver! Kontakta Jan, 070-660 32 43 eller Michael, 073-091 86 86.

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel? Kom då upp till naturum Västervik så spanar vi i omgivningen vad som rör sig! Fågelpromenad varje vardag kl 10.  Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med nya utställningar. Föreståndaren skickar med en hälsning att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startade där under våren 2016 och det kan bli fortsättning vid intresse, kanske under hösten 2017. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ Oskar och Cecilia startat upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!

Tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften så vi kommer gradvis övergå mer och mer till hemsidan och kanske bara ett enklare programutskick. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten också och har ambitionen att utveckla hemsidan som huvudsakligt forum för information. Glöm inte att kolla här på hemsidan för sena programändringar eller programtillägg och tips!