Program

NU finns ett rykande färskt program här för vår och sommar 2018. Medlemmar får det även i pappersform med posten efter tryck och distibution. C:a slutet av januari eller början av februari.

Väl mött under 2018! Är du inte redan medlem så är du alltid välkommen prova på en aktivitet. Aktiviteter på naturum är alltid öppet för alla.

Första aktivitet 2018 blir på naturum Västervik tisdagen 13 februari kl. 19:

Föreläsning – Naturguidningens hemligheter
Mattias Åkesson, utbildad naturupplevelseguide, berättar olika saker om vad det innebär att vara guide.

Mer info i programbladet här!

Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. Hans engagemang för skogen och det motstånd han mött kan du läsa mera om på föreningens Facebooksida. Olika inlägg en bit ner i flödet. Foto: Michael Söderström.

Andra tips utanför programmet:

Tjust fågelklubb har ett antal intressanta programpunkter närmaste tiden (Se deras hemsida och program här för mer info!):
Naturum tisdag 16 januari kl. 18:30 handlar det om kungsfiskare (och strömstare) med Magnus Kasselstrand.
Ludvigsborgsskolan onsdag 31 januari kl. 18:30 är det en kortkurs om Artportalen.
Naturum tisdag 6 februari kl. 18:00 kommer Thomas Johansson från länsstyrelsen berätta om olika fågelinventeringar.

Med kort varsel blev det i december 2016 en skogs-kurs/-exkursion som Jan Henriksson höll i med Oskarshamns skogsgrupp. Hör gärna av er om ni har skogsintresse, det blir kanske mer skogsaktiviteter framöver! Kontakta Jan, 070-660 32 43 eller Michael, 073-091 86 86.

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel? Kom då upp till naturum Västervik! (Dock är lokalen stängd för uppdatering av utställningarna, förutom för bokningar, t.o.m. 28/1. Fredag 26/1 beräknas dock invigning av liten utställning om Tjust fågelklubb och vinterfåglar. Mer info senare på naturums hemsida.) Vi spanar i omgivningen vad som rör sig! Från berget vid Unos torn, fågeltornet eller kort fågelpromenad varje vardag kl 9:30 till 10:00. För försäkran om personal på plats, ring 073-091 86 86. Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med ny fast utställning. Föreståndaren skickar med en hälsning att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startade där under våren 2016 och det kan bli fortsättning vid intresse, kanske under hösten 2017. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ Oskar och Cecilia startat upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!

Tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften så vi kommer gradvis övergå mer och mer till hemsidan och kanske bara ett enklare programutskick. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten också och har ambitionen att utveckla hemsidan som huvudsakligt forum för information. Glöm inte att kolla här på hemsidan för sena programändringar eller programtillägg och tips!