Program

Här kommer läggas ut info om kommande aktiviteter. Mer program kommer, men nu utan postutskick. (Mer info längst ner på sidan.) Så håll koll HÄR och på föreningens Facebook!

Andra tips utanför programmet:

Klimatmanifestation Rådhustorget Västervik! Nu på fredag 7/6 kl 14-15 kan det bli lite större uppslutning!! Bl.a med ungdomsorkester!!!

Vill du stödja unga generationen i klimatmanifestationen startat av 16-åriga Greta Thunberg? Gå gärna till Rådhustorget fredagar då! Har nu spridit sig till minst 130 städer globalt och även resulterat i nominering av Greta till Nobels fredspris.
FridaysForFutureVästervik (FFF) vill gärna se ännu fler som samlas även i lilla Västervik, fredagar på Rådhustorget i Västervik för att visa de styrande att man nu måste agera ordentligt på forskarnas varningar om människans påverkan på vårt klimat. Har pågått alla fredagar sedan november. Brukar vara kl. 14 till 15. Men se mer info på FFF:s Facebook! Även VT-reportage.

Är du skogsintresserad och vill vara med i en skogsgrupp?

Upprop har gjorts på föreningens Facebooksida. Vi planerar starta upp efter sommaren med en kursdag och exkursion. Är du intresserad så kontakta:
michael.soderstrom@live.se

Bilden: Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. (Foto: Michael Söderström)

Lördag 6 oktober 2017 var det invigning av nya natur- och kulturområdet kring våtmarken vid Västerviks infart. Det finns informationskylt och strövstigar vid Hermanstorp och informationsskylt och stig till fågeltorn vid Kejsarlund.
Mer info här!

Tjust fågelklubb har ett antal intressanta programpunkter närmaste tiden. Se deras hemsida och program här för mer info!

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel eller annan naturguidning? Kom då upp till naturum Västervik! Vi spanar i omgivningen vad som rör sig! Från berget vid Unos torn, fågeltornet eller kort fågelpromenad varje vardag kl 9:30 till 10:00. För försäkran om personal på plats, ring 073-091 86 86. Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med ny fast utställning. Föreståndaren hälsar att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startade där under våren 2016 och det kan bli fortsättning vid intresse. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ Oskar och Cecilia startat upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!
Programblad, tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften. Och tidsmässigt hårt ansatt tapper styrelseskara. Föreningen har därför beslutat övergå till information via föreningens hemsida och Facebook (FB). Kompletterat med lokaltidningsannonser (Västervikstidningen) för vissa programpunkter. De som eventuellt inte har tillgång till egen dator/smartphone får ta hjälp av någon som har, eller t.ex. bibliotekets dator för programutskrift. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten och har valt hemsidan som huvudsakligt forum för information. Kompletterat med FB där alla kan göra inlägg, men som dock inte alla har eller vill ha. Glöm inte att kolla här på hemsidan och på FB för sena programändringar eller programtillägg och tips!