Nu finns  som vanligt ett digert vårprogram färdigt – här!
Det är utkickat med posten till alla medlemmar c:a vecka 3. OBS: Ta för vana kolla här för diverse aktivitestips och eventuella ändringar/tillägg i programmet!
Om du ej är medlem ännu så passa på nu för att visa att du stödjer naturvårdsarbetet och få full tillgång till alla de förmåner som medlemskapet ger! Se startsidan!

Nästkommande programpunkt:

KURS: EKARNAS MÅNGFALD – I GRÄNSÖ NATURRESERVAT
Söndag 21 maj kl. 10:00 – 16. Lär dig mer om det myller av arter som är knutna till ek: lavar, svampar, skalbaggar, fjärilar, fladdermöss m.m.
Samarrangemang med Västerviks kommun.
Anmälan:  Jan Henriksson, 070-660 32 43 senast 14 maj. OBS: Begränsat antal platser.

Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. Hans engagemang för skogen och det motstånd han mött kan du läsa mera om på föreningens Facebooksida. Olika inlägg en bit ner i flödet. Foto: Michael Söderstr

Andra tips utanför vårt ordinarie program:

En södra infart till Västervik är något som behandlats i många år. Nu kanske det är på väg att bli av!
Naturskyddsföreningen i Tjust är inblandad och lämnar åsikter och synpunkter till Västerviks Kommun om vart vägen kan gå fram med minst åverkan på naturen. Tre alternativa vägar finns att välja mellan. Natur, friluftsliv och motionsspåren på VO blir på ett eller annat sätt påverkat.
Även du som är naturintresserad, friluftslivsutövare eller motionär har möjlighet att påverka!
Orienteringsklubbarna i Tjust kommer att ha ett öppet möte i VO:s klubbstuga måndagen 29 maj kl 18.30.
Kom, delta och uttryck dina åsikter om vart du vill ha den södra infarten!

Med kort varsel blev det i december 2016 en skogs-kurs/-exkursion som Jan Henriksson höll i med Oskarshamns skogsgrupp. Hör gärna av er om ni har skogsintresse, det blir mera skogsaktiviteter! Kontakta Jan, 070-660 32 43, eller Michael 073-091 86 86.

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel? Kom då upp till naturum Västervik så spanar vi i omgivningen och från utsiktsberget eller Unos torn! Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med nya utställningar. Föreståndaren skickar med en hälsning att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startar där under våren 2016. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ av Oskar och Cecilia att starta upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!

Tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften så vi kommer gradvis övergå mer och mer till hemsidan och kanske bara ett enklare programutskick. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten också och har ambitionen att utveckla hemsidan som huvudsakligt forum för information. Glöm inte att kolla här på hemsidan för sena programändringar eller programtillägg och tips!