Program

Här kommer läggas ut info om kommande aktiviteter och inskickade eventuella referat från genomförda aktiviteter.
Mer programaktiviteter kommer, men nu utan postutskick! (Mer info om det längst ner på sidan.) Så håll koll HÄR ochföreningens Facebook!

TJUSTLEDSTRÄFF FÖR LEDANSVARIGA OCH ÖVRIGA INTRESSERADE

TISDAG 29 OKTOBER kl. 18.00 på NATURUM VÄSTERVIK (vid museét) på Kulbacken.
OBS OBS: Nytt för i år är att vi gärna emotser anmälan till träffen senast den 28 oktober till någon av oss, telefon eller e-post.
Vi får rapportering av de 35 skötselsträckorna, förekomst av åtgärder, akuta eller framtida. Ligger stora träd över stigen, där markägare ska kontaktas, ev. motorsågning av oss m.m.? OBS: Motorsågning kräver körkort för detta av ansvarsskäl, ska annars ske via Michael. Foton är bästa sättet att visa hindren för planering av insatser tillsammans med noggrann lägesbeskrivning förstås.
Naturligtvis bjuder Naturskyddsföreningen på fika med tilltugg. Vi hoppas på givande diskussioner om det framtida ledarbetet.
Ta gärna med bekanta som ev. kan tänka sig pröva ansvara för skötselarbete för en skötselsträcka (c:a 5 km), eller förmedla kontakten till oss, vi har nu fått några luckor som behöver fyllas! (Röjverktyg, allt material och resersättning fås via föreningen.)
Och vi är tacksamma om alla aktiva sträckansvariga innan mötet (helst senast fredag 25/10) skickar kort sammanfattande ledrapport till Michael, det underlättar på mötet och så vi inte missar något.
VÄL MÖTT OCH GLÖM INTE ANMÄLAN, helst senast dagen före!
Michael Söderström, michael.soderstrom@live.se, 073-091 86 86
Bo Lewander, bo.lewander@telia.com, 070-343 47 07

Se Patriks 3-minutersfilm med glimtar från föreläsningen 29/9 om bin och honung. Föreläsare var örtterapeuten Alexandra De Pauli, känd från bl.a. SVT-programmet ”Strömsö”. I ett kommande Strömsö blir det mer om honungens alla användningsområden, likaså i kommande nummer av biodlarnas rikstäckande tidning (”Bitidningen”?). 75 personer lyssnade på den intressanta föreläsningen.
Se vår natur! Den skulle inte se ut så här om vi inte haft våra bin och andra insekter. Att man hitta honung i pyramiderna, fullt ätbar, 5000 år gammal är nog allmänt känt, men att honung också har en massa ”undergörande” egenskaper är det nog inte alla som vet. Den är bakteriedödande, inflammationshämmande och kan läka inflammerade svårläkta sår och mycket annat.

Första söndagen i augusti firade vi som vanligt Ängens dag med att ha slåtter i Borsnäs. Här kan du se en liten film föreningskassören Patrik Waernbaum gjort från dagen.

Andra tips utanför programmet:

Klimatmanifestation Rådhustorget Västervik – all fredagar på Rådhustorget (kl. 14 till 15) sedan nästan ett år tillbaka!

Vill du stödja unga generationen i klimatmanifestationen startat av 16-åriga Greta Thunberg? Gå då gärna till Rådhustorget (Stora torget) fredagar! Har nu spridit sig till minst 130 städer globalt och även resulterat i nominering av Greta till Nobels fredspris. Amnestys finaste utmärkelse och Right Livelihood-priset för 2019 har hon nu redan fått.
FridaysForFutureVästervik (FFF) vill gärna se ännu fler som samlas även i lilla Västervik, fredagar på Rådhustorget i Västervik för att visa de styrande att man nu måste agera ordentligt på forskarnas varningar om människans påverkan på vårt klimat. Har pågått alla fredagar sedan november. Brukar vara kl. 14 till 15. Men se mer info på FFF:s Facebook! Även VT-reportage.

Är du skogsintresserad och vill vara med i en skogsgrupp?

Upprop har gjorts på föreningens Facebooksida. Vi planerar starta upp efter sommaren med en kursdag och exkursion. Är du intresserad så kontakta:
michael.soderstrom@live.se
Bilden: Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. (Foto: Michael Söderström)

Lördag 6 oktober 2017 var det invigning av nya natur- och kulturområdet kring våtmarken vid Västerviks infart. Det finns informationskylt och strövstigar vid Hermanstorp och informationsskylt och stig till fågeltorn vid Kejsarlund.
Mer info här!

Tjust fågelklubb har ett antal intressanta programpunkter närmaste tiden. Se deras hemsida och program här för mer info!

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel eller annan naturguidning? Kom då upp till naturum Västervik! Vi spanar i omgivningen vad som rör sig! Från berget vid Unos torn, fågeltornet eller guidning inne, normalt vardagar (utom onsdagar) kl. 10:00 – c:a 10:20. För försäkran om fågelguide på plats, ring 073-091 86 86. Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med ny fast utställning. Föreståndaren hälsar att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startade där under våren 2016 och det kan bli fortsättning vid intresse. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ Oskar och Cecilia startat upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!
Programblad, tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften. Och tidsmässigt hårt ansatt tapper styrelseskara. Föreningen har därför beslutat övergå till information via föreningens hemsida och Facebook (FB). Kompletterat med lokaltidningsannonser (Västervikstidningen) för vissa programpunkter. De som eventuellt inte har tillgång till egen dator/smartphone får ta hjälp av någon som har, eller t.ex. bibliotekens datorer för programutskrift. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten och har valt hemsidan som huvudsakligt forum för information. Kompletterat med något enklare FB där även alla kan göra inlägg, men som dock inte alla har eller vill ha. Glöm inte att kolla här på hemsidan och på FB för sena programändringar eller programtillägg och tips!