Program

Lite info om en kommande aktivitet (Mer program kommer, men nu utan postutskick, så håll koll här!):
Onsdag 27 MARS: Årsmöte och bildföredrag av ordförande Joakim Johansson om resa till Sydön, Nya Zeeland.
Föreningen bjuder på fika. Alla medlemmar och övriga intresserade är hjärtligt välkomna!
Tid: Onsdag 27 mars kl. 19:00
Plats: Studiefrämjandets lokaler i Järnet, Repslagargatan 5
Kontakt: Joakim Johansson, 070-365 94 28

Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. Hans engagemang för skogen och det motstånd han mött kan du läsa mera om på föreningens Facebooksida. Olika inlägg en bit ner i flödet. (Foto: Michael Söderström)

Andra tips utanför programmet:

Vill du stödja unga generationen i klimatmanifestationen startat av 16-åriga Greta Thunberg? Har nu spridit sig till c:a 130 städer globalt och även nominering av Greta till Nobels fredspris.
FridaysForFutureVästervik vill gärna ha ännu fler som samlas fredagar på Spötorget och/eller Rådhustorget för att visa de styrande att man nu måste agera ordentligt på forskarnas varningar om människans påverkan på vårt klimat. Brukar vara kl. 12 till 13 – men kommande fredag 22/3 är tidpunkten kl. 14 till 15. Se VT-reportage och mer info på Facebook.

Är du skogsintresserad och vill vara med i en skogsgrupp?
Kretsens ordförande Joakim Johansson har gjort ett upprop på föreningens Facebooksida. Är du intresserad så kontakta:
joakimjohansson6@gmail.com

Lördag 6 oktober 2017 var det invigning av nya natur- och kulturområdet kring våtmarken vid Västerviks infart. Det finns informationskylt och strövstigar vid Hermanstorp och informationsskylt och stig till fågeltorn vid Kejsarlund.
Mer info här!

Tjust fågelklubb har ett antal intressanta programpunkter närmaste tiden. Se deras hemsida och program här för mer info!

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel eller annan naturguidning? Kom då upp till naturum Västervik! Vi spanar i omgivningen vad som rör sig! Från berget vid Unos torn, fågeltornet eller kort fågelpromenad varje vardag kl 9:30 till 10:00. För försäkran om personal på plats, ring 073-091 86 86. Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med ny fast utställning. Föreståndaren hälsar att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startade där under våren 2016 och det kan bli fortsättning vid intresse. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ Oskar och Cecilia startat upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!
Programblad, tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften. Föreningen har därför beslutat övergå till information via föreningens hemsida och Facebook (FB). Kompletterat med lokaltidningsannonser för vissa programpunkter. De som eventuellt inte har tillgång till egen dator/smartphone får ta hjälp av någon som har, eller t.ex. bibliotekets dator för programutskrift. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten och har valt hemsidan som huvudsakligt forum för information. Kompletterat med FB där alla kan göra inlägg, men som dock inte alla har eller vill ha. Glöm inte att kolla här på hemsidan och på FB för sena programändringar eller programtillägg och tips!