Nu finns ett, som vanligt, digert vårprogram färdigt här!
Kommer även med posten till alla medlemmar c:a vecka 3. Men ta för vana kolla här för eventuella ändringar/tillägg!
Om du ej är medlem ännu så passa på nu i början av året för att visa att du stödjer naturvårdsarbetet och få full tillgång till de förmåner som medlemskapet ger! Se startsidan!

Kommande evenemang i april:

TJUSTLEDSVANDRING
Det blir LÖRDAGEN 22 april för vårens vandring på Tjustleden!
Det ser ut att bli bra vandringsväder! Vandringssträcka: Almviks café (vid E22:an) – Törnsfalls kyrka, c:a 5,5 km (+ 4 km tillbaka för den som vill gå längre och även går tillbaka till Almvik närmaste vägen/stigen, annars ordar vi med bilar). Sträckan är mycket varierad och relativt lättgången, förutom fornborgen vid Blekhem, där det är mycket brant. Alternativt kan man där gå körvägen till där leden kommer ut och korsar Blackstadvägen. Vi intar medhavd matsäck under vandringen. Tjustleden firar faktiskt 40 år i år, så en eller annan överraskning kan det bli!
Samling med möjlighet till samåkning vid Coop:s parkering, Allén, Västervik, lördag 22 april kl. 10:00.
Kontakt:
 Michael Söderström 073-091 86 86, Bo Lewander 070-343 47 07.

YMPNING
Lördag 29 april kl. 14-18 kommer landskapsvårdare Julia Johansson lära ut om äpplen och ympning äpplesorter på befintliga träd.
Anmälan senast 26 april till Julia, 073-039 57 86. Max antal deltagare 8 st.
Mer info finns här!

Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. Hans engagemang för skogen och det motstånd han mött kan du läsa mera om på föreningens Facebooksida. Olika inlägg en bit ner i flödet. Foto: Michael Söderström

Andra tips utanför vårt ordinarie program:

Med kort varsel blev det i december 2016 en skogs-kurs/-exkursion som Jan Henriksson höll i med Oskarshamns skogsgrupp. Hör gärna av er om ni har skogsintresse, det blir mera skogsaktiviteter! Kontakta Jan, 070-660 32 43, eller Michael 073-091 86 86.

Intresserad av lite vardagsskådning av fågel på fågelmatningen eller flyttfåglar? Kom då upp till naturum Västervik så spanar vi vid matningen (inne eller ute) och från utsiktsberget eller Unos torn! Kikare finns att låna!
Naturum är våren 2016 nyinvigt med helt nyrenoverad lokal med nya utställningar. Föreståndaren skickar med en hälsning att alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) ska känna sig hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startar där under våren 2016. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ av Oskar och Cecilia att starta upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!

Tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften så vi kommer gradvis övergå mer och mer till hemsidan och kanske bara ett enklare programutskick. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten också och har ambitionen att utveckla hemsidan som huvudsakligt forum för information. Glöm inte att kolla här på hemsidan för sena programändringar eller programtillägg och tips!