Program

Här kommer läggas ut info om kommande aktiviteter och inskickade eventuella referat från genomförda aktiviteter.
Mer programaktiviteter kommer, men nu utan postutskick! (Mer info om det längst ner på sidan.) Så håll koll HÄR ochföreningens Facebook!

Onsdagen 26 februari kl 18:00 :

Lungört. Foto: Fristrom, Naturskyddsföreningen

Upptäck blommornas värld – att söka och skydda!

Margareta Edqvist, Svenska botaniska föreningen, berättar om vår flora och hur vi kan skydda den.
Plats: Naturbruksgymnasiet, Gamleby
Enklast hitta rätt är att köra in från E 22 strax norr om Gamleby, skylt Hushållningssällskapet.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Tjust och Svenska botaniska föreningen
Välkomna!

Tisdag 10 mars kl. 18:30 :

”Det lönar sig att kämpa” – kåseri och filmvisning av Patrik Waernbaum. Mer info HÄR!
Medverkar gör också Bo Lewander med lite om hur Södra Malmös skärgårdsöars skog räddades samt Larsgunnar Nilsson lite om Berguvsprojektet.
Plats: Naturum Västervik, Kulbacken
Alla är välkomna – fritt inträde. Samarrangemang med Studiefrämjandet och naturum Västervik
Föreningens årsmöte
kommer även hållas samma kväll i samband med filmvisningen. Mer info kommer!

Familjedagen för lokala friluftsföreningarna vid Marsbäcken 21 september blev välbesökt.
16 föreningar som har med uteliv att göra i Tjust visade upp sig. Vår förening hade många besökare under den soliga dagen. Patrik (som gjort den korta filmen nedan), Michel och Bo var där för föreningen och mötte allmänheten.

Se Patriks 3-minutersfilm med glimtar från föreläsningen 29/9 om bin och honung. Föreläsare var örtterapeuten Alexandra De Pauli, känd från bl.a. SVT-programmet ”Strömsö”. I ett kommande Strömsö blir det mer om honungens alla användningsområden, likaså i kommande nummer av biodlarnas rikstäckande tidning (”Bitidningen”?). 75 personer lyssnade på den intressanta föreläsningen.
Se vår natur! Den skulle inte se ut så här om vi inte haft våra bin och andra insekter. Att man hitta honung i pyramiderna, fullt ätbar, 5000 år gammal är nog allmänt känt, men att honung också har en massa ”undergörande” egenskaper är det nog inte alla som vet. Den är bakteriedödande, inflammationshämmande och kan läka inflammerade svårläkta sår och mycket annat.

Första söndagen i augusti firade vi som vanligt Ängens dag med att ha slåtter i Borsnäs. Här kan du se en liten film föreningskassören Patrik Waernbaum gjort från dagen.

Andra tips utanför programmet:

Klimatmanifestation Rådhustorget Västervik – all fredagar på Rådhustorget (kl. 14 till 15) sedan november 2018!

Vill du stödja unga generationen i klimatmanifestationen startat av 16-åriga Greta Thunberg? Gå då gärna till Rådhustorget (Stora torget) fredagar! Har nu spridit sig till minst 130 städer globalt och även resulterat i nominering av Greta till Nobels fredspris. Amnestys finaste utmärkelse och Right Livelihood-priset för 2019 har hon nu redan fått.
FridaysForFutureVästervik (FFF) vill gärna se ännu fler som samlas även i lilla Västervik, fredagar på Stora torget (Rådhustorget) i Västervik för att visa de styrande att man nu måste agera ordentligt på forskarnas varningar om människans påverkan på vårt klimat. Har pågått i Västervik alla fredagar sedan november 2018. Brukar vara kl. 14 till 15. Men se mer info på FFF:s Facebook! Även VT-reportage.

Är du skogsintresserad och vill vara med i en skogsgrupp?

Upprop har gjorts på föreningens Facebooksida. Vi planerar starta upp efter sommaren med en kursdag och exkursion. Är du intresserad så kontakta:
michael.soderstrom@live.se
Bilden: Skogsbiologen Sebastian Kirppu, Malung, berättar om värdefull skog under en exkursion vid en skogskonferens i Tuna ordnad av Naturskyddsföreningen i Kalmar län. Sebastian har även varit och föreläst för oss. (Foto: Michael Söderström)

Lördag 6 oktober 2017 var det invigning av nya natur- och kulturområdet kring våtmarken vid Västerviks infart. Det finns informationskylt och strövstigar vid Hermanstorp och informationsskylt och stig till fågeltorn vid Kejsarlund.
Mer info här!

Tjust fågelklubb har ett antal intressanta programpunkter närmaste tiden. Se deras hemsida och program här för mer info!

Intresserad av naturguidning ute eller inne? Kom då upp till naturum Västervik! Fågelmatningen utanför panoramafönstret är igång. Kikare finns att låna!
Naturum har sedan våren 2016 nyrenoverad lokal med ny fast utställning. Föreståndaren hälsar alla naturintresserade (och ännu eventuellt ointresserade!) hjärtligt välkomna in på ett besök! Se naturums hemsida!

Natursnokarna har nu etablerat sig i Gamleby! En kurs för nyfikna barn och föräldrar startade där under våren 2016 och det kan bli fortsättning vid intresse. Se mer info här!
Oskars hela telefonnummer har fallit bort på affischen. Det är 070-858 94 02.
Naturskyddsföreningens natursnokarna är ett mycket bra initiativ Oskar och Cecilia startat upp! Det finns kanske fler som är intresserade att även på andra platser i kommunen starta Natursnokar? Se då under länken här ovan och hör gärna med Oskar och Cecilia hur de gjorde!
Programblad, tryck och portokostnaderna tenderar sluka hela medlemsavgiften. Och tidsmässigt hårt ansatt tapper styrelseskara. Föreningen har därför beslutat övergå till information via föreningens hemsida och Facebook (FB). Kompletterat med lokaltidningsannonser (Västervikstidningen) för vissa programpunkter. De som eventuellt inte har tillgång till egen dator/smartphone får ta hjälp av någon som har, eller t.ex. bibliotekens datorer för programutskrift. Vi måste ju ha pengar till själva verksamheten och har valt hemsidan som huvudsakligt forum för information. Kompletterat med något enklare FB där även alla kan göra inlägg, men som dock inte alla har eller vill ha. Glöm inte att kolla här på hemsidan och på FB för sena programändringar eller programtillägg och tips!