Filmer

Döderhultarens skog försvinner

Kalmar Läns Naturskyddsförening arrangerade en visning och Gudrun Brunegård (KD) och Rebecka Le Moine (MP) kom på besök. Sveaskog köpte en småländsk bondeskog utanför Oskarshamn och avverkade en stor del av de äldsta delarna. Nu vill bolaget avverka ännu mer av skogarna, som fanns redan när Döderhultarn föddes 1868. Det blev ett givande samtal om statligt skogsbruk, avverkningsanmälningar och behovet av att skydda mer skog i östra Småland.

Böda ekopark

Regeringen bearbetar ett förslag om att Böda ekopark ska bli en Nationalpark. Sveaskog dvs. svenska folket äger skogen och man har börjat avverka precis i kanten av ekoparken som förhoppningsvis ska ingå i nationalparken- Avverkningen är sk hyggesfritt och är utan markberedning som fördärvar mykoritsan. Men ändå Naturskyddsföreningen i Kalmar Län tycker det är vansinnigt att avverka innan man har kommit överens om vad som ska vara reservat eller inte.

Naturfalken

Vill du veta mer om olika arter? Testa Naturfalken! En naturquiz för alla åldrar.